Thursday, November 13, 2008

Warkah untuk insan bakal bergelar haji

Warkah ini kutitipkan untuk bakal jemaah haji dan pengendali urusan haji, Tabung Haji. Mulai akhir bulan lalu, jemaah haji berlepas ke Tanah Suci secara berperingkat-peringkat. Berdasarkan kuota diberikan kerajaan Arab Saudi (hanya satu peratus daripada penduduk sesebuah negara dibenarkan menunaikan haji), dianggarkan 26,000 jemaah Malaysia akan berangkat ke Tanah Suci.

Bagaimanapun, berdasarkan jumlah penerbangan, dianggarkan ada 40,000 jemaah haji Malaysia di Tanah Suci. Jumlah ini bukanlah kecil dan jika seseorang jemaah membayar RM10,000 untuk menunaikan haji, keseluruhan kos adalah RM400 juta.

Jumlah RM10,000 yang dikumpulkan oleh seseorang jemaah untuk membolehkan beliau menunaikan rukun Islam kelima itu bukannya kecil dan mudah diperolehi. Ada yang bersusah payah menabung sejak kecil dan ada pula yang berdikit-dikit menabung, mungkin RM5, RM10 atau RM20 setiap kali berurusan dengan pejabat Tabung Haji.

Kepercayaan dan keyakinan jemaah kepada Tabung Haji amat tinggi. Setelah bertahun-tahun malah mungkin berpuluh tahun memberi kepercayaan kepada Tabung Haji untuk membolehkan mereka menggenapkan simpanan sebanyak RM10,000, adalah wajar untuk Tabung Haji membalasnya dengan memberikan perkhidmatan dan layanan terbaik kepada jemaah.

Bermula daripada kursus haji sehinggalah jemaah selamat kembali ke tanah air, kebanyakan jemaah menggantungkan harapan kepada Tabung Haji. Selama ini pun, kita percaya Tabung Haji berjaya memberikan layanan terbaik, tetapi insya-Allah ia boleh dipertingkatkan lagi.

MAKLUMAT LANJUT

0 comments: