Tuesday, December 2, 2008

Satu sistem pendidikan:Nurul Izzah bidas Mukhriz

KUALA LUMPUR, 3 Dis (Hrkh) - Parti Keadilan Rakyat (keADILan) membantah keras kenyataan Ahli Parlimen Jerlun, Dato' Mukhriz Mahathir berkenaan "pelaksanaan satu sistem pendidikan" yang dilihat cuba mengapi-apikan sentimen perkauman bagi membantu kempennya untuk merebut jawatan Ketua Pemuda Umno dalam pemilihan parti tersebut.
Iklan

Ahli Parlimen Lembah Pantai Nurul Izzah Anwar Ibrahim berkata adalah wajar memperkasa sistem pengajian sekolah kebangsaan di samping mempertahan dan meninggikan sistem sekolah Rendah Jenis Kebangsaan memandangkan Malaysia sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai kaum.
"Kita menghormati hak kaum masing-masing untuk mempelajari bahasa ibunda dan menggalakkan perkembangan pelbagai kebudayaan serta kesenian di negara ini sekaligus dapat melahirkan masyarakat Malaysia yang bersatu padu. katanya dalam satu kenyataan.
"Cadangan Mukhriz jelas berniat menonjolkan dirinya sebagai "pejuang bangsa Melayu" supaya menang Ketua Pemuda Umno pada Mac tahun depan, bukan sahaja membantutkan perkembangan pendidikan pelbagai aliran, malah turut menjejaskan hubungan sesama kaum,"katanya dalam satu kenyataan.
Katanya jika Mukhriz benar-benar seorang "pejuang bangsa Melayu", beliau seharusnya menentang Dasar Pengajaran dan Pembelajaran Matematik dan Sains dalam Inggeris (PPMSI) yang menyebabkan kemerosotan mutu pendidikan khususnya di kalangan masyarakat Melayu luar bandar yang miskin, dan bukan menghapuskan aliran pendidikan lain.
Hakikatnya kata Izzah sebagai calon yang bakal memimpin barisan Pemuda Umno, Mukhriz telah gagal mengemukakan pandangan yang lebih terbuka dari segi pendidikan tetapi mengikut jejak lama pemimpin sekarang yang bersifat perkauman, malah lebih ekstrim bagi melanjutkan polisi perkauman Umno-BN.
"Kita menyeru rakyat agar tidak terpengaruh dengan provokasi Mukhriz yang cuba mengapi-apikan pergaduhan kaum demi kepentingan politik sendiri, dan terus menggesa kerajaan BN kembali kepada sistem pendidikan yang adil kepada semua," katanya.-Hrkh _

1 comments:

balan said...

Agree with Mukhriz.

Of course National Schools have it's weaknesses.

But for the sake of unity and Intergration, why not. Having all Malay, Chinese & Indian teachers & administrators in the same school will reduce all Islamisations of national schools and perhaps spur competition.

If Singaporeans can go to the same school, why can't we?
Do read my take on this.

http://balankumarpremakumaran.blogspot.com/