Tuesday, December 16, 2008

selangor pembaca harakah tertinggi

KUALA LUMPUR, 17 Dis (Hrkh) - Selangor dan Kuala Lumpur menduduki tempat teratas sebagai negeri yang mempunyai pembeli dan permintaan akhbar Harakah tertinggi yang mencecah 1.3 juta sebulan.

Ianya diikuti pula oleh negeri Perak yang mempunyai 560,000 pembeli Harakah, Kedah (422,000) dan Johor (360,000). Perkara itu dinyatakan sendiri oleh Pengarah Urusan Harakah Dato' Kamaruddin Jaffar berpandukan kepada laporan awal pengurus pemasaran Shuhaimi Embong sewaktu sesi soal jawab 'post-mortem' Harakah dua kali seminggu bersama warga kerja dan pengedar Harakah di salah sebuah hotel dekat sini pagi tadi.

Dalam sesi itu juga, kolumnis tetap Harakah A. Shukor Harun melahirkan rasa kebimbangan 'trend' kebanyakan ahli PAS yang dilihat secara rambang tidak begitu membaca akhbar organ parti itu dan menggesa supaya satu kajian khusus dibuat punca situasi itu berlaku.

Selain itu beberapa wakil pengedar turut mmberi pandangan antaranya 'tarikan' muka depan, jenis berita-berita dan tumpuan perlu diberikan kpada negeri-negeri di bawah bayu seperti Sabah. Image

Sementara itu dalam sesi itu juga, kolumnis dan seniman terkenal Dinsman turut dijemput untuk berkongsi pandangan dan idea untuk meningkatkan kualiti dan jualan akhbar Harakah.

Antara pendapat beliau ialah 'Headline' Harakah selalunya bersifat politik seolah-olah hanya individu yang minat politik sahaja yang membaca Harakah secara tidak lansung PAS dan Islam digambarkan sebagai hanya berminat dengan politik berbanding budaya, pendidikan, ekonomi dan isu-isu sosial.

"Cuba sesekali buat 'headline' isu masyarakat semasa. Dengan cara ini boleh menampakkan yang Harakah itu bersama dengan isu masyarakat," katanya di hadapan warga kerja Harakah terdiri daripada para wartawan.

Beliau juga turut membangkitkan persoalan Harakah yang cenderung bersiat 'buletin parti' sehingga terlalu banyak berita aktiviti PAS yang tidak diketahui keutamaannya. Image

Dinsman juga turut memuji ruangan yang menarik dalam Harakah seperti '5 Soalan Panas', Interbiu Eksklusif dan Tamu Isnin-Jumaat' namun perlu diberi penekanan untuk diperbaiki kualiti persembahannya supaya pembaca minat dan faham isi kandungannya.

Sebelum itu Pengarah Urusan Harakah Dato' Kamaruddin Jaffar mahu objektif utama Harakah dan Harakahdaily tercapai di samping mestilah sentiasa dilihat terbuka, bebas dan benar dalam menyampaikan laporan kepada masyarakat.-azm _

0 comments: